شکستگی ریشه دندان - جراحی دندان

چگونگی درمان شکستگی ریشه دندان

شکستگی ریشه دندان چیست؟

در بعضی از مواقع وارد شدن ضربه یا تصادف می توان  دلیل برشکستن دندان باشد. بیشتر شکستگی‌های دندان از نوع شکستگی ریشه نمی باشد.

در بیشتر مواقع پس از شکستن ریشه دندان بهتر است چند بار تلاش برای خارج کردن آن انجام بشود . در صورتی که قطعه شکسته شده باشد کوچک و ریشه دندان بدون عفونت باشد دیگر نیازی به بیرون آوردن آن نمی باشد و می توان به طور طبیعی آن را ترمیم کرد.

ولی اگر قطعه شکسته بزرگ و ریشه دندان عفونت داشته باشد باید حتما ریشه شکسته دندان از دهان خارج کنید.

اگر بخواهید ایمپلنت و یا از پروتز و دندان مصنوعی استفاده کنید بهتر است ریشه شکسته شده دندان را خارج کند.

کارهای لازم در زمان شکسته شدن ریشه دندان:

زمانی که دندان براثر وارد شدن تروما شکسته بشود، برای کم کردن صدمات بهتر است کارهای زیر را انجام بدهید:

-استفاده از کمپرس سرد برای برطرف کردن درد دهان و لثه .

-در صورتی که دچار خونریزی شده است یک گاز تمیز را روی محل جراحت قرار بدهید.

-اگر دارای درد شدید، عفونت، پارگی لب یا لثه هستید باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

-حالا اگر قسمتی کوچکی از دندان بشکند برای پیشگیری از بریدن لب یا زبان باید هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کرد.

-در واقع شکستن دندان و ماندن ریشه دندان در لثه به خاطر ایجاد تروما باشد، باید استخوان فک را هم بررسی کرد. بنابراین اگر نمی توانید فک خود را باز و بسته بکنید و یا دندان های خود را روی هم قرار بدهید، شکستگی استخوان فک وجود دارد.

برای درمان شکستگی ریشه دندان باید از درمان ایمپلنت استفاده کرد.

انواع شکستگی دندان:

ترک‌های خطی:

در این قسمت ترک‌های کوچکی روی مینای دندان ایجاد شده که نیازی به درمان ندارد. اما این یک هشدار است که باید مراقب جویدنی و فشار آوردن به دندان ها باشید.

دندان ترک خورده عمیق:

در این وضعیت سطح جویدن دندان تا اتاقک پالپ ترک خورده در حالی که دندان نصف نشده است . حال به هر صورت اگر ترک به پالپ به مغز دندان برسد، برای ترمیم دندان باید از عصب ‌کشی استفاده کرد.

دندان نصف شده:

اگر فورا دندان ترک خوردگی را درمان نکنید نصف می‌شود. که بخشی از دندان را می‌توان با عصب‌ کشی نگه داشته و تاج دندان را بازسازی نمود.

شکستگی کاسپ دندان:

در این موقعیت قسمتی از قله های جونده دندان لب‌ پر شده است. البته شکستگی کاسپ دردآور نیست و فقط حساس می شود .در این حالت دندان  با روکش زیرکونیا یا پر کردن دندان ترمیم می‌گردد.

شکستگی عمودی ریشه:

اما در موقع ترک خوردن که از سطح جویدن و از ریشه دندان شروع می‌شود. این نوع از

شکسته شدن ریشه دندان با کشیدن دندان و قرار دادن ایمپلنت درمان می‌گردد ، البته دندان را با جراحی ریشه می توان حفظ کرد.

شکستن کل تاج دندان و شکستگی بخشی از تاج دندان می تواند در اثر پوسیدگی ، ضربه و دندان عصب کشی شده باشد.

شکستن در ریشه دندان که براثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه جویدن به دندانی که ریشه آن ترمیم شده است.

در شکستگی کل تاج دندان از کامپوزیت ، لیمینت ، آنلی استفاده می کنند.در شکستگی درمان تاج ریشه از فایبرپست ، افزایش طول تاج ،روکش دندان می تواند کمک گرفت.

درمان و بهبود شکسته شدن ریشه دندان:

-محکم کردن شکستگی و لقی بخش تاجی دندان متفاوت است.

-هر چه خط شکستگی ریشه دندان به لبه لثه نزدیکتر باشد، لقی دندان بیشتر است.

-دندانپزشک بسته به محل خط شکستگی تصمیم گرفته که دندان را حفظ کند یا نه.

-درمان این دندانها به صورت قرار دادن بخش لق شده در محل اولی و فیکس کردن آن با اسپلینت به مدت حداقل 4 هفته میباشد.

تشخیص شکستگی ریشه دندان به چه صورت انجام می‌گیرد؟

استفاده از رادیوگرافی‌های پیشرفته مانند سی‌تی‌اسکن محدود دندانی (cbct) می‌تواند شکستگی را مشخص کند.

متخصص‌های درمان ریشه (اندودنتیست ها) از حمله دندان‌پزشکانی هستند که در تشخیص شکستگی‌های ریشه متبحر هستند.

برای درمان شکستن ریشه دندان باید به دکتر دندان پزشک مراجعه کنید.

تقسیم بندی شکستگی دندان های قدامی :

1-کلاس یک:

زمانی که قسمتی از دندان لب پر میشود و یا شکستگی در لایه ی مینا رخ میدهد . این نوع شکستگی را در درجه کلاس 1 قرار میدهند.

2-کلاس دو:

در صورتی که شکستگی در انتهای لایه ی عاج که لایه زیرین مینای دندان است رخ می دهد در دسته 2 قرار می گیرد.

3-کلاس سه:

این شکستگی دندان به پالپ یا مرکز دندان صورت می گیرد.

4-کلاس چهار:

آخرین نوع از شکستگی ریشه ی دندان که به صورت عمودی اتفاق می افتد.

اقدامات اولیه در موقع شکسته شدن ریشه ی دندان چیست؟

1-در صورتی که مشکل لقی دندان، درد شدید و یا پارگی لب و لثه را مشاهده کردید باید فورا به دندان پزشک و متخصص اندودنتیست، مراجعه بکنید.

2-حتما برای کم کردن درد دهان و لثه باید از کمپرس سرد استفاده کنید.

3-اگر دندان دچار شکستگی لبه تیزی دندان و حتی کمی از دندان شده باشد ، این امر سبب بریدگی لب و دهان شده که حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

شکستگی ریشه دندان | درمان شکستگی ریشه دندان | ترک خوردن و شکستگی ریشه دندان | علائم شکستگی ریشه دندان

شکستگی ریشه دندان