بهترین دندانپزشک تهران برای جراحی لثه - جراحی دندان

جراحی لثه چیست و چرا صورت می گیرد؟

جراحی لثه چیست؟

جراحی لثه به دلیل درمان بیماریهای موجود در لثه ها و عفونت آنها انجام می‌شود . در واقع برای درمان بیماری های لثه که به علت تجمع پلاک و باکتریها در دهان و ایجاد عفونت میشود ، در این جا دندانپزشکان بهترین درمان را جراحی لثه میداند. بیماری لثه است که باعث قرمزی، ورم و خونریزی لثه ها می شود.

بنابراین التهاب لثه به دلیل سالم نبودن دهان و دندان، وجود پلاک و جرم دندان می باشد.یکی از عواملی که باعث آسیب به بافت استخوانی می شود تحلیل لثه است.

در مدت این روند التهابی، لثه ها از دندان ها جدا شده که این حالت فضایی در دهان ایجاد می کند به نام پاکت  که باکتری ها در وارد شده وباعث عفونت می گردد. بنابراین این امر سبب از دست دادن دندان و آسیب به استخوان می شود.

علت انجام جراحی لثه :

هدف از این جراحی درمان بیماری لثه و جلوگیری از صدماتی چون :

-رشد بافت ها و استخوان های آسیب دیده

-مانع شدن از بین رفتن دندان

-کم کردن فاصله بین دندان ها با نام مثلث سیاه است .

-اصلاح دندان داز نظر زیبایی

-تغییر فرم استخوان های فک و کم کردن رشد باکتری ها در آن و بالا بردن سلامت استخوان ها

-از بین بردن باکتری ها و عفونت ها

- انجام جراحی لثه برای زیباسازی است.

انواع جراحی لثه عبارتند از:

1-بیرون آوردن کیست و تومور از لثه
2- جراحی افزایش طول تاج
3- از بین بردن پاکت
4- جراحی پریودنتال
5- جراحی اپیکو یا خارج کردن عفونت از انتهای ریشه
6-درمان اصلاح لثه قبل از درست کردن دندان مصنوعی
7-جراحی لیفت لثه
8-عمل پیوند استخوان و ایمپلنت

که هریک از این جراح ها برای درمان بافت لثه متفاوت بوده و می تواند در بهبود ترمیم لثه مفید باشند.

انواع پیوند لثه :

روشهای پیوند لثه به صورت زیر است:

1-پیوند آزاد لثه:

در این روش از بافت سقف دهان استفاده می شود. در این جا از برش زبانه بافتی و برداشتن بافت زیر آن برای پیوند، و البته مقدار کمی از بافت کامل سقف دهان برداشته شده و به محل مورد نظر نیاز لثه پیوند زده می گردد. این روش برای افرادی استفاده میشود که لثه آنها نازک و بافت بیشتری برای افزایش حجم لثه نیاز است .

2-پیوند بافت همبند:

این مناسب ترین روش پیوند لثه برای درمان بیرون زدگی ریشه دندان است. در روش پیوند بافت همبند، از یک قسمت از زبانه پوستی از سقف دهان بریده می شود و بافتی از زیر زبانه بافتی با نام بافت همبند ساب اپی تلیال برش خورده  وبعد از آن به بافت لثه واطراف ریشه دندان که بیرون آمده، پیوند زده می شود.البته بعد از برداشتن بافت همبند از سقف دهان، پوست روی سقف دهان به جای خود برگردانده و بخیه می گردد.

3-پیوند پدیکِل:

اما در پیوند پدیکل، از اطراف لثه یا نزدیک دندانی که نیاز به ترمیم دارد لایه پیوند برداشت می شود. این لایه زبانه بافتی تنها از یک طرف بریده شده و بعد از آن بافت چرخانده می شود تا روی محل مورد نظر گذاشته شود در حالی که از یک سمت به جایگاه اصلی خود متصل است. بنابراین بافت روی ریشه دندان را پوشانده، و بعد در همانجا بخیه می شود. این روش زمانی استفاده می گردد که بافت لثه زیاد نزدیک به دندان ها است.

مراحل انجام عمل جراحی لثه :

1-پس از انجام برش یا برش های کوچک در امتداد خط لثه، دندانپزشک لثه ها را از دندان جدا و بلند می کند. این عمل به دندانپزشک کمک می کند تا ریشه های دندان را بهتر ببیند و بتواند با مشاهده تارتار، پلاک یا عفونت آنها را از بین برده و تمیز کند.

2-بعد از اتمام تمیز کردن کامل لثه جراح می تواند روشهای دیگری مانند تغییر فرم لثه، بازسازی استخوان یا دیگر روشهای را برروی لثه انجام بدهد.

3-پس از پایان جراحی ، جراح دندان را با استفاده از نخ بخیه های بسیار ریز به لثه ها دوخته و آنها را به محل اصلی خود یا همان روی دندان ها منتقل و بخیه می کند .دندانپزشک 7 تا 10 روز بعد از عمل بخیه ها را باز میکند.

زمان جراحی لثه چه مدت است؟

جراحی لثه در یک جلسه توسط دندان‌پزشک متخصص انجام شده و بیشتر با استفاده از تکنیک‌های بی‌حسی عادی صورت می‌گیرد. در ادامه در طول مدت 1 یا 2 هفته بعد از جراحی باید به دندانپزشک مراجعه کند تا به این مراحل بهبود لثه و وضعیت درمان توسط او بررسی شود.

مراقبت بعد از جراحی لثه :

مواد و یا کارهایی که نباید بعد از انجام این جراحی حساس انجام داد چرا که ممکن است آسیب بیشتری به لثه ها زده شود:

-مصرف سیگار و غیره

-خوردن مایعات با نی

-نوشیدن الکل

-خوردن مایعات داغ

-تف کردن شدید دهان یا بینی

-خوردن سوپ ، آبمیوه طبیعی و بسنتی

-تا یک هفته بعد از جراحی لثه   شستشوی ملایم با محلول دهانشویه کلرهگزیدین در محل جراحی باید انجام شود.

-شستشو روزی 3الی 4 مرتبه و به مدت یک هفته البته این عمل 4الی 8 ساعت اول شستشو بسیار ملایم باید انجام بشود.

-استفاده دارو تجویز شده طبق دستور خورده شود.

-یک هفته بعد از انجام جراحی برای چک آپ و باز کردن بخیه ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

هزینه عمل جراحی لثه:

این درمان به شرایط خاص، مهارت دندان‌پزشک ، وسیع بودن ناحیه تحت درمان، احتیاج به پیوند استخوان، اندازه مواد لازم و نیز ضرورت قرار دادن دندان‌های از بین رفته به این عوامل بستگی دارد.

روش های جراحی لثه چگونه است؟،انواع جراحی لثه،مراقبت بعد از جراحی لثه،دندانپزشکی در محدوده چهارراه ولیعصر، دندانپزشکی در محدوده میدان ولیعصر،مطب دندانپزشکی در محدوده چهارراه ولیعصر، دندانپزشکی در محدوده فردوسی،مطب دندانپزشکی در محدوده فردوسی،دندانپزشکی در محدوده خیابان استانبول

بهترین دندانپزشک تهران برای جراحی لثه