زمان و چگونگی پرکردن دندان - جراحی دندان

مراحل پر کردن دندان و انواع آن چیست؟

پرکردن دندان چیست؟

وقتی که دندان دچار پوسیدگی می شود نیاز به ترمیم و پر کردن دندان وجود دارد . بعد از ترمیم و برداشتن پوسیدگی دندان ، دندانپزشک برای جلوگیری از آسیب بیشتر دندان آنها را با مواد خاص پر می کند.برای این که بتوانید از شر پوسیدگی دندان خلاص بشوید باید قسمت پوسیده را خارج کرده و با پرکردن دندان آن را درمان کرد.

انواع مواد برای پرکردن دندان:

1-آمالگام: در واقع این ماده از مواد قدیمی در دندانپزشکی برای پر کردن دندان است. آمالگام دارای رنگ نقره ای می باشد. پزشکان از این ماده به علت وجود جیوه در فرم آن که ماده ای سمی است و برای سلامتی مضر باشد کمتر استفاده می کنند.

2-کامپوزیت: اما در مورد کامپوزیت ها که شبیه دندان طبیعی بوده و در زمان استفاده از آن نیازی به تراشیدن بخش های سالم برای چسباندن به دندان نمی باشد. این ماده به هیچ عنوان دچار خوردگی نشده و برای همین گزینه ی مناسبی برای پر کردن دندان ها است.

این روش برای رفع پوسیدگی های کوچک مناسب است و به خاطر هزینه ی بالاتر اصلا برای برطرف کردن پوسیدگی های بزرگ مناسب نمی باشد.

3-سرامیک: این ماده مانند به دو ماده قبلی اصلا به دندان نمی چسبد. سرامیک به علت تشابه به دندان طبیعی برای پرکردن دندان مناسب است. در حین پر کردن دندان با سرامیک به خاطر بزرگ بودن آن باید مقدار زیادتری از بخش دندان سالم را بتراشند.این ماده  نسبت به کامپوزیت و آمالگام گران تر می باشد.

4-طلا: در قدیم برخی افراد از طلا برای پر کردن دندان ها استفاده می کردند که البته امروزه هزینه پر کردن دندان با طلا بسیار بالاست و از این ماده موقعی که بخواهیم مقاومت و استحکام بالایی در دندان به وجود بیاورند ، استفاده می کنند.

از ویژگی های این ماده در برابر خوردگی مقاوم بوده و از ورود باکتری و ذرات غذا در پوسیدگی دندان و نفوذ آنها جلوگیری میکند.

5-گلاس آینومر: این ماده رنگی شبیه به رنگ دندان بوده و به آسانی به دندان می چسبد. به علت شکل طبیعی از این ماده در پر کردن دندان استفاده زیادی می شود. این ماده به آرامی و با مرور زمان در قسمت پوسیدگی و در زیر پرکردگی آزاد می شود.

6- پرکردن دندان با لیزر : در پر کردن دندان با این روش، لیزر با کمک از انرژی نور سطح دندان را باز می کند و از این روش راه را به ریشه دندان باز می کند و مکان های پوسیده شده را ضدعفونی کرده و بعد از آن از مسیر شکل دادن به کانال ریشه دندان را پر می کند.

مراحل  پرکردن دندان در 5 مرحله به صورت زیر انجام می شود:

1-درقدم اول پرکردن دندان، دندانپزشک با استفاده از آمپول بی حسی جای دندان پوسیده را بی حس می کند.

2-در قدم دوم توسط یک دریل خاص در دندانپزشکی پوسیدگی های روی دندان را خارج می کنند.

3-در قدم سوم برای این که در زمان پر کردن دندان مواد به خوبی روی دندان بچسبد ژل مخصوصی را که یک ژل اسیدی است روی دندان قرار می دهند.

4-در قدم چهارم با توجه به این که کدام دندان را پرکردن دندان می کنیم از مواد مناسب با آن دندان استفاده می کنند و با آن دندان را پر می کنند.

5-در قدم آخر بعد از قرار دادن مواد بر روی دندان از پولیش استفاده کرده تا دندان پر شده درخشندگی کافی را داشته باشد.

علائم پرکردن دندان :

1-وجود لکه های تیره در دندان

2-بودن سوراخی در دندان که با چشم دیده و یا با زبان حس میشود.

3-گیر کردن غذا بین دندان ها .

4-در زمان نخ دندان کشیدن برخی از قسمت های دهان خیلی درد می گیرد.

5-لب پرشدگی یا زبری ، شکستگی و تیزی برخی قسمت های دندان.

6-لق یا شکسته ویا پایان عمر پرکردن های قدیمی.

چگونه بفهمیم که دندان ها نیاز به پرکردن دندان دارند؟

دندان درد یکی از علامت های مشخص است که نشان می دهد دندان ها نیاز به پر کردن دارند. پس بهتر است به علائمی که همانند حساسیت دندان به سرما یا گرما یا فشار است توجه کنید و به دندانپزشک مراجع کنید در صورتی که درد تیر بکشد و یا به طور ناگهانی در زمان جویدن غذا ایجاد درد کند، این علامت به فرد نشان می دهد که باید فورا اقدام به پر کردن دندان ها کند.

پرکردن دندان با لیزر چگونه است ؟

یکی از روش های نوین و پیشرفته در دندانپزشکی برای پرکردن دندان و یا ترمیم دندان استفاده از لیزر است. در این روش به بی حسی نیاز نیست و در موقع برداشتن پلاک ها و پوسیدگی دندان هیچ دردی احساس نمی شود. البته صدا و ارتعاشات ناجور دستگاه هندپیس تراش دندانپزشکی نیز کم می گردد .

در روش پر کردن دندان با لیزر بافت های سالم دندان صدمه نمی بیند و فقط قسمت های سیاه و خراب دندان برداشته می شود. کار دیگر لیزر سخت کردن مواد پر کننده نیز می باشد. با این تفاوت که هزینه ی این روش نسبت به هزینه ی درمان عادی دندانپزشکی زیاد است.

هزینه پرکردن دندان:

برای انجام این روش بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید . این روش درمانی مفید است ولی هزینه این درمان از همه درمان ها بیشتر است.برای اطلاع از چگونگی درمان و هزینه آن می توانید با شماره های درج شده در زیر تماس بگیرید.

دندانپزشک زیبائی،بهترین دندانپزشک زیبائی، دندانپزشک محدوده ولی عصر،دندانپزشک برای زیبائی،مطب دندانپزشکی در خیابان جمهوری، دندانپزشکی در جمهوری، دندانپزشکی در خیابان ولیعصر، دندانپزشکی در خیابان انقلاب، مطب دندانپزشکی در خیابان انقلاب، دندانپزشکی در انقلاب

زمان و چگونگی پرکردن دندان