عصب کشی دندان -

عصب کشی یا درمان ریشه (ENDO)

می دانید که مغز دندان یا پالپ دندان چیست ؟ این قسمت به رگ‌ها و اعصاب دندان معروف می باشند. البته حفره مرکزی در تاج دندان به اتاق پالپ معروف است. پس به مجرای ریشه دندان ، کانال دندان می گویند.

اگر در حالت عادی مغز دندان زنده و فعال باشد امکان دارد که پوسیدگی‌ها و آسیب به رگها و عصبها موجب درد و از بین رفتن مغز دندان شود .

بنابراین عصب کشی دندان یا درمان ریشه ضروری بوده چرا که پالپ یا بافت نرم درون کانال دندان و مجرای ریشه با التهاب مواجع شده و این قسمت آلوده و یا دچار صدمات شدیدی می گردد.

علائم دندان به عصب کشی دندان چیست؟

-درد

-حساسیت دندان به گرما یا سرما

-دندان به لمس کردن و جویدن برخی مواد غذایی حساس می شود.

-تغییر در رنگ دندان

-متورم شدن لثه ها

-ایجاد حساسیت در گره‌های لنفاوی،لثه و استخوان‌های اطراف دندان

در صورتی که التهاب یا عفونت پالپ و ریشه دندان را درمان نکنید البته منظور عصب کشی دندان می باشد می تواند سبب درد شدید یا منجر به آبسه در دندان شود.

روند انجام درمان ریشه :

مرحله اول: در قسمت اول عصب کشی برای معاینه و اندازه آسیب دیدگی دندان از آن عکس رادیولوژی گرفته می شود.

مرحله دوم: در این مرحله به منظور درمان این مشکل یک داروی بی حسی موضعی برای کم شدن درد و بی‌‌حسی دندان به لثه تزریق می‌شود.

مرحله سوم: در قسمت سوم دندانپزشک از یک دستگاه تخلیه کننده بزاق را در کنار دهان قرار می‌دهد (پلاستیکی ) استفاده کرده و بعد از آن شروع به برداشتن پوسیدگی‌های دندان برای باز کردن ساقه پالپ می‌کند.

مرحله چهارم: بعد از پاک کردن پوسیدگی‌ها دکتر شروع به برداشتن عصب عفونی یا همان آبسه  کرده که این کار به وسیله یک ابزار دنداپزشکی کوچک صورت می گیرد.

مرحله پنجم: در این مرحله عصب کشی دندان بعد از برداشتن عصب‌های آسیب دیده نوبت به کانال‌های ریشه دندان را دکتر همه آنها تمیز و خالی می‌‌کند.

در فاصله بین خالی کردن تا پرکردن دندان برای پیشگیری از عفونت در لایه‌های داخلی دندان بیمار باید از داروهای آنتی بیوتیک با تجویز پزشک استفاده کند.

مرحله ششم: بعد از تمیز کردن کانال‌های ریشه حالا باید قسمت داخلی دندان یا همان کانال‌های ریشه را با مواد خاص پر کرد. در ابتدا با مواد بی‌حسی که به دندان در قسمت لثه تزریق می‌شود این قسمت را آماده می کند.

در صورتی که برروی دندان ها پرکننده ها موقت وجود دارد بر داشته و سپس مواد خاص پرکردن دندان را در درون کانال‌های ریشه قرار داده تا از وارد شدن بزاق دهان و مواد غذایی به درون دندان جلوگیری بشود.

مرحله هفتمدر مرحله‌ی آخرعصب کشی دندان اکنون باید ترمیم نهایی روی دندان انجام شود.در مسیردرمان ، دندان به دلیل پوسیدگی‌‌ها و پرکننده ها‌ی زیاد به شدت ضعیف شده به همین خاطر نیاز به مراقبت دارد.

برای این کار از روکش دندان برای اینکه هم ظاهری دندان و هم از آسیب قسمت های زیرین جلوگیری کند استفاده می کنند.این روکش‌ها از جنس‌های مختلفی چون طلا، فلز و ..... تهیه می‌شود و میتوانید برای انتخاب هر یک از این ترمیم‌ها با دندان پزشک مشورت کنید.

هزینه عصب کشی دندان چقدر است ؟

در حقیقت قیمت این درمان با توجه به اندازه آسیبی که دندان دیده است مشخص می شود. البته بیمه ها بیشتر هزینه عصب کشی را پرداخت می کنند.

عصب کشی دندان | مراحل عصب کشی دندان | عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان